19 Oct 2012

Assault Pack: Pengenalan

Assault Pack? Apa itu Assault Pack? Assault Pack secara ringkas dan mudahnya adalah backpack (beg sandang belakang), atau haversack., yang digunapakai ketika di dalam misi "assaulting"; di mana ianya adalah bukan backpack biasa, tetapi lebih bersifat combat. Assault Pack secara kebiasaannya digunakan untuk membawa muatan seringkas mungkin untuk kemudahan sesebuah misi yang ringkas (biasanya satu misi, satu "supply"). Jika untuk misi yang tempoh masanya lebih panjang dan mengambil masa yang lama (atau sekurangnya dijangka akan mengambil masa yang lama), maka Assault Pack dengan kapasiti yang lebih besar diperlukan i.e. 3-Day Assault Pack.

Assault Pack, biasanya, dilengkapi dengan beberapa "compartment" yang bersesuaian untuk barangan tertentu. Pelbagai barangan kelengkapan dan keperluan boleh dimasukkan ke dalam Assault Pack ini; tetapi ianya tidak perlu terlalu "berlebihan muatan" dan sarat dengan pelbagai barangan kerana konsep asas Assault Pack adalah untuk memudahkan dan melancarkan perjalanan sesebuah misi; di mana kelengkapan asas dan penting dapat dibawa bersama tanpa perlu mengusung banyak-banyak "pouch" atau "sub-pack" berasingan. Assault Pack juga biasanya turut dilengkapi dengan sistem bergrid PALS (Pouch Attachment Ladder System) atau biasanya dikenali sebagai sistem "webbing" atau ada sesetengah yang memanggilnya sebagai "MOLLE (disebut "Molly")", yang mana ianya kelihatan seperti "tali" yang banyak terjahit pada Assault Pack untuk kegunaan menyangkut "pouch", "holster", dan alatan lain yang boleh disangkut pada sistem grid tersebut.

Walaupun konsep awalnya adalah keringkasan tetapi lengkap, akan tetapi untuk untuk misi di mana ianya memerlukan muatan yang lebih dan keperluan untuk misi yang lebih memerlukan masa yang panjang, dan terdapat keperluan untuk muatan yang mencukupi untuk perjalanan misi tersebut (tanpa perlu meninggalkan barangan penting), keperluan kepada Assault Pack berkapasiti yang lebih besar juga diambilkira. Maka di sini, adalah lebih bersesuaian untuk menggunakan Assault Pack yang lebih besar atau lebih dikenali sebagai 3-Day Assault Pack. Biasanya, kiraan asas perjalanan misi, keperluan paling banyak pun adalah sehingga keperluan untuk 3 hari. Jika masa diambil lebih dari jangkaan, maka penggunanya perlu kekal "survive" dengan menggunakan keperluan yang sedia ada, atau mencari cara lain untuk kekal "survive" kerana kebiasaannya, apabila sudah melebihi 3 hari, ianya sudah melibatkan proses yang dinamakan "survival", seperti contoh situasi di mana anda terkandas di tempat anda ditugaskan atas masalah tertentu seperti di zon perang dan bencana yang diklasifikasikan sebagai "no-go zone", zon bahaya, atau mungkin "ground zero". Maka anda perlu gunakan segala pengetahuan anda, skil anda, dan "resources" di sekitar anda, untuk kekalkan kelangsungan hidup.

Secara asas, tiada spesifikasi atau jenama yang khusus untuk Assault Pack ini. Apa-apa jenama atau mana-mana pengeluar boleh mengeluarkan Assault Pack ini. Akan tetapi, untuk keperluan tertentu, dan formaliti mungkin, maka telah ditetapkan ciri-ciri dan spesifikasi tertentu sahaja yang boleh dibekalkan kepada sesuatu kumpulan atau badan atau unit atau organisasi tertentu; contohnya kepada ahli tentera. Untuk kegunaan ketenteraan, kualiti yang sangat tinggi amat penting dalam pengendalian Assault Pack ini. Maka untuk ini, jenama-jenama atau spesifikasi tertentu sahaja boleh diterima untuk dibekalkan kepada mereka. Antara contoh dalam konteks ini adalah ILBE (Improved Load Bearing Equipment); yang dikatakan mula-mula diasaskan oleh LEAF, dan dikeluarkan oleh syarikat Propper Inc. ILBE, pada mulanya, lebih dikenali sebagai program khas untuk US Marine Corps (USMC) di mana ianya direka khas secara strategik dan berprogram untuk kegunaan tertentu yang mana tumpuannya merangkumi Pack Utama untuk muatan persendirian (kelengkapan asas dan keperluan), sistem hidrasi (hydration system), dan beberapa kelengkapan lain; dan Assault Pack juga adalah termasuk dalam program asas ILBE ini. ILBE, pada awalannya, direka khas untuk kegunaan anggota USMC, hinggakan ke masa kini. Program ILBE ini sememangnya direka khas agar cukup kukuh dan kuat untuk muatan berat; di mana ianya boleh memuatkan sehingga 55 kilogram muatan! Ini kerana mereka merasakan bahawa anggota Marines memerlukan kelengkapan dan keperluan yang lebih dalam tugasan mereka, atas dasar mobiliti dalam tugasan mereka. Ini membantu mereka bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan lengkap dan berkesan.

Semoga menjadi bacaan bermanfaat.

Untuk maklumat lanjut berkenaan produk berkaitan Assault Pack dan tactical packs yang lain, anda boleh jenguk di http://www.facebook.com/theshhhroom