9 Mar 2011

Konsep "Pejabat Maya", menguntungkan atau sebaliknya?

Seperti yang anda sediamaklum, zaman masakini semuanya lebih mudah dengan menjalankan perniagaan atau bisnes anda melalui alam maya atau internet. Konsep "Online Business", "Online Shopping", dan sebagainya telah menjadi perkara yang sangat sinonim dengan perkembangan teknologi terkini, sejajar dengan kempen-kempen Kerajaan untuk memajukan industri perniagaan di dalam Malaysia ini.

Saya di sini bukan untuk menerangkan apa itu "Pejabat Maya" tetapi saya ingin mengupas isu penting tentang keperluannya di dalam dunia perniagaan.

Bila bercakap tentang "Alam Maya" pastinya semua faham tentang konsep asasnya bukan? Tetapi di dalam konsep VO ini, banyak cara dan kaedah yg digunakan oleh perundingcara dan jururunding untuk menggunakan cara masing-masing dalam membantu perkembangan trend ini. Ikut cara masing-masing, tetapi konsep asasnya adalah sama, iaitu tidak memerlukan premis perniagaan -- anda boleh berniaga walau dengan hanya berada di rumah anda!

Konsep ini adalah sah dari segi undang-undang. Ini kerana anda tetap perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atau mungkin kepada organisasi tertentu untuk beberapa badan-badan Profesional seperti Majlis Peguam Malaysia (Malaysian Bar Council), dan sebagainya. Cuma yang membezakannya adalah kos dan masa anda dapat dijimatkan. Ini Kerana beberapa konsep tertentu telah mempermudahkan urusan anda.

Contoh pertama yang dapat saya ketengahkan adalah, urusan-urusan memulakan perniagaan selain dari pedaftaran syarikat atau firma anda. Contohnya urusan mencari premis, mendapatkan lesen premis, dan pelbagai lagi. Anda tidak perlu bersusah-payah ke sana-sini untuk mencari premis, malahan anda tidak perlu mengambil cuti walaupun hanya untuk meninjau kawasan tertentu. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencari melalui internet sahaja (kerana kebanyakan pemberi servis ini menggunakan internet sebagai medium pengiklanan), kemudian lihat pada alamat pejabat mereka, dan jika berminat, hubungi sahaja mereka. Hanya jika diperlukan, anda perlu berjumpa dengan mereka untuk dapatkan maklumat lengkap (selalunya by email pun dah boleh). Kemudian, jika perlu berjumpa pun hanya untuk urusan tandatangan perjanjian sewa atau mungkin untuk mengambil resit sahaja! Mudah bukan? Malahan anda boleh membuat pertimbangan lanjut untuk memilih mana-mana yang berkenan di hati. Urusan lain yang dapat dipermudahkan adalah urusan lesen premis. Ini kerana, lesen premis hanya diperlu diuruskan oleh pihak pemberi servis.

Contoh lain adalah perkhidmatan lain seperti kerani, pekerja pejabat, dan lain-lain. Ini semua anda tidak perlu risaukan. Ini kerana anda hanya perlu bayar sahaja kos perkhidmatan tersebut. Tidak perlu hire pekerja, tidak perlu susah-susah upah orang itu upah orang ini. Semuanya diuruskan oleh pihak pemberi servis. Apa yang anda perlukan hanyalah wang sahaja. Itu pun kos perkhidmatan biasanya boleh dinaiktaraf satu persatu. Jadi anda tidak perlukan kos yang tinggi. Anda boleh mulakan dengan kos yang paling rendah, dan bila pendapatan anda semakin bertambah, anda boleh naiktaraf pakej anda ke tahap lain. Mudah dan menjimatkan bukan?

Anda tidak perlu berfikir terlalu jauh mengenai kos perkhidmatan yang disediakan, walaupun anda hanya menyewa alamat sahaja. Anda perlu juga consider beberapa perkara. Ini kerana anda perlu fikir sendiri bahawa untuk merealisasikan perkhidmatan VO ini, anda memerlukan sebuah pejabat sebenar, perlu memikirkan kos untuk mendapatkan pejabat tersebut, perlu juga ambilkira kos-kos lain seperti deposit 2+1 yang biasa dikenakan untuk menyewa sebuah premis, kos-kos maintenance untuk menyenggara peralatan dan perkakasan yang digunakan (seperti aircond, mesin faks, mesin fotostat, komputer, dan sebagainya), kos-kos untuk mengupah pekerja untuk menguruskan fail-fail clients, dan sebagainya. Tanpa mereka berbuat begini, tidak akan terjadi perkhidmatan VO untuk anda bukan? Jadi konsepnya amat mudah. Anda ingin kawal budget anda, mereka juga ingin berbuat sedemikian. Benar bukan? Dalam semua perniagaan perlu ada give and take, perlu ada kos dan pulangan, perlu ada sedikit pengorbanan, perlu ada investment, dan sebagainya. Semua itu untuk masa depan perniagaan juga. Bayangkan, anda hanya bekerja dari rumah, tetapi bila anda berikan business card anda kepada pelanggan anda (dan bakal pelanggan berpotensi anda), mereka lihat alamat perniagaan anda, pastinya itu memberikan impak yang agak tinggi pada mereka. Pada mereka, mereka nampak potensi anda, nampak nama baik anda, dan pelbagai lagi. Hanya dengan pandangan pertama sebegitu, peluang perniagaan anda sudah mula terbuka. Apatah lagi alamat tersebut di lokasi-lokasi yang sewanya agak mahal seperti di tengah-tengah Pusat Bandar Kuala Lumpur, kawasan-kawasan elit, dan lain-lain lagi. Pastinya tanggapan mereka tentang perniagaan anda akan bertambah. Lagipun, anda dengan mudahnya boleh menukar ke alamat lain jika dirasakan perlu. Tidak seperti jika anda mempunyai pejabat sebenar. Pastinya sedikit sukar bukan?

Jadi melalui kupasan ringkas saya ini, pastinya anda sudah boleh mentafsir sendiri samada ianya menguntungkan anda ataupun tidak. Apa pun yang penting, fikirkan yang terbaik untuk perniagaan anda.

Selamat Maju Jaya.